Krizová intervence u dětí a dospívajících: Praktické postupy pro rodiče a školy

Krizová intervence u dětí a dospívajících: Praktické postupy pro rodiče a školy

Co když vaše dítě náhle přestane mluvit, začne se izolovat nebo se objeví známky sebepoškozování? Nebo když ve třídě někdo z dětí náhle ztratí zájem o školu, začne se chovat agresivně nebo se uzavře do sebe? Tyto situace nejsou jen „fáze“ - to jsou krizové intervence, které vyžadují okamžitou, správně zahájenou pomoc. A nejde o to, aby někdo byl „specialista“. Jde o to, aby někdo věděl, co dělat.

Co je vlastně krizová intervence?

Krizová intervence není dlouhodobá terapie. Není to rozhovor o dětství nebo o tom, proč máte problémy s rodiči. Je to rychlá, cílená pomoc v okamžiku, kdy se něco zlomilo. Když dítě nebo dospívající necítí, že to zvládne. Když jeho běžné způsoby, jak si poradit - třeba hovor s kamarádem, sport nebo hudba - přestanou fungovat.

Podle klinické psycholožky Ivetty Vodáčkové je krize „subjektivně ohrožující situace, která přesahuje obvyklé strategie zvládání“. A právě v tom okamžiku, kdy se člověk cítí ztracený, potřebuje někoho, kdo ho vyslechne - ne kritizuje, neřeší, neříká „to se překoná“ - ale prostě je tam.

V České republice se tyto služby rozvíjejí od 90. let, kdy byly zřízeny první krizová centra jako RIAPS. Dnes existují organizace jako Spondea, Klokánek nebo Šance Dětem, které poskytují pomoc dětem i rodinám. Ale ne všichni mají přístup. Pouze 12 z 47 krizových center v ČR má pedopsychiatra - znamená to, že mnoho dětí se dostane jen do „první pomoci“, ale ne do odborné péče.

Proč je krize u dětí jiná než u dospělých?

Dítě ve věku 6-12 let nemá slova, která by popisovala své pocity. Může se jen stáhnout, začít se chovat „divně“, mít záchvaty nebo se stát neklidným. Heroterapie - hra jako jazyk - je zde klíčová. Když dítě nechá vytvořit scénu s panáčky, kde „maminka je zlá“ a „tatínek zmizel“, říká víc než slova.

Dospívající jsou jiní. Mají slova - ale nechtějí je použít. Věří, že nikdo nepochopí. Nebo si myslí, že „to je jen ono“ - že všichni kolem mají problémy, ale jen oni jsou „zvláštní“. Jejich krize se projevují buď stahováním se do sebe - přestávají chodit do školy, vypínají telefon, neodpovídají - nebo se obrací do těla: poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, závislosti na alkoholu nebo drogách.

Klíčové je: krizová intervence se nezaměřuje na minulost. Neřeší, kdo v dětství špatně dělal. Neřeší, proč je rodič nevěří. Řeší: „Co se právě děje? Co můžeme udělat hned teď, aby se to nezhoršilo?“

Co dělat, když dítě přijde domů v krizi?

První věc, kterou rodič musí udělat: zastavit. Neřešit. Nevytáhnout „výsledky z testů“, neříkat „už to bude“ nebo „to jsi měl dělat jinak“.

Postup je jednoduchý, ale těžký:

  1. Vytvoř bezpečný prostor. Zavři dveře. Vypni telefon. Sedni si k němu na podlahu. Ne na gauč. Ne na křeslo. Na stejné úrovni.
  2. Naslouchej - bez hodnocení. Pokud řekne: „Nikdo mě nechce“, neříkej: „To je blbost, máš přece kamarády.“ Řekni: „Zní to jako velmi bolestné. Chceš mi o tom povědět?“
  3. Identifikuj konkrétní událost. Neřeš „všechno“. Otázka: „Co se stalo včera ve škole?“ nebo „Co ti řekl ten chlapec v chodbě?“
  4. Hledej řešení společně. „Co by ti pomohlo dnes?“ - „Chceš, abych zavolala školní psycholožce?“ - „Chceš, abych šla s tebou zítra do školy?“

Neřeš, co bude za týden. Neřeš, co bude za měsíc. Řeš, co bude za hodinu. Nebo za půl hodiny. Krize je okamžik - a ten okamžik je důležitější než celý týden.

Učitel stojí vedle dospívajícího ve školní chodbě, nabízí přítomnost bez doteku.

Co škola může - a nemůže - udělat?

Škola má výhodu: vidí dítě každý den. Ví, kdy se změnilo chování. Když se někdo přestal účastnit výuky, když přestal být v týmu, když začal být neklidný nebo příliš tichý.

Ale škola nemá čas. Průměrný učitel má s každým žákem 3-5 minut individuálního kontaktu týdně. A většina učitelů nemá specializované školení v krizové intervenci.

Proto je klíčové, aby škola měla připravený protokol. Ne jen „případovou studii“ v sáčku, ale skutečný plán:

  • Krizový tým: školní psycholog, asistent pedagoga, vyškolený učitel - alespoň jeden na každou školu.
  • Kontakty na externí služby: dětský psycholog, krizové centrum, právní pomoc pro rodiny - všechny v seznamu, s čísly a e-mailem.
  • Pravidelné workshopy: pro žáky o emocionální inteligenci - ty vedly k 25% nárůstu ochoty žáků vyhledat pomoc.

Největší chyba? Přehánět administrativu. Když dítě řekne: „Mám sebepoškozování“, a učitel hned zavolá na sociální službu, zavolá rodičům, zapíše to do systému - dítě se zavře. Ví, že „když to řeknu, tak to bude velký problém“. A přestane mluvit.

První věc je vždy: „Děkuji, že jsi mi to řekl. Teď to necháme být. Budu tady.“

Co se děje v Česku? Statistiky a trendy

V ČR je 89 dětských psychologicko-sociálních poraden. Pokrývají jen 35% potřeb mladistvých. 68% škol hlásí nedostatek kvalifikovaných pracovníků. A proto 85% škol spolupracuje s externími centry - jako Spondea nebo Klokánek.

Trh roste - ročně o 7,2%. Důvod? Lidé začínají chápat, že mentální zdraví není „něco, co se řeší, když už je pozdě“. V roce 2023 bylo na krizové služby pro mladistvé v ČR vynaloženo 486 milionů korun - 2,1% celkového rozpočtu na sociální služby.

Nový zákon č. 123/2023 Sb. zavazuje školy k pravidelnému školení pedagogů. Projekt „Bezpečná škola“ má do roku 2025 projít školením 90% základních a středních škol. A výzkum ukazuje: školy s plánem mají o 32% méně akutních krizových situací.

Ale je tu problém: nerovnost. V Praze je jedno krizové centrum na 50 000 obyvatel. Na Moravě-Slezsku na 250 000. To znamená: dítě v Ostravě nebo Olomouci má mnohem menší šanci dostat odbornou pomoc než dítě v Praze.

Strom s kořeny tvaru rukou spojuje dítě, rodiče a učitele — symbol podpory.

Co rodiče a školy musí vědět, aby nedělaly chyby?

Nejčastější chyba? Přehánět soukromí. 72% případů sebevražedných pokusů u dospívajících bylo spojeno s tím, že škola a rodina nekomunikovaly. Pokud dítě řekne: „Nechci, aby to věděli rodiče“, neříkejte: „Já to neřeknu.“

Řekněte: „Chápu, že to chceš mít pro sebe. Ale když někdo může zemřít, musíme to říct někomu, kdo může pomoci. A já ti pomohu, abys to řekl sám.“

Druhá chyba: předpokládat, že „to přejde“. Když dítě přestane jíst, nebo se začne řezat, nebo přestane spát - to není „fáze“. To je varovný signál. A každý den čekání zvyšuje riziko.

Třetí chyba: předpokládat, že „to musí řešit psycholog“. Ne. První pomoc může dát kdokoliv. Učitel, rodič, kamarád. Ne musí být certifikovaný. Musí být přítomný. Musí vyslechnout. Musí říct: „To zní těžké. Jsem tady.“

A poslední: neřešte všechno hned. Krizová intervence neřeší všechny problémy. Řeší jen jeden: „Jak se dostat z tohoto okamžiku bez toho, aby se to zhoršilo.“

Kam se obrátit v Česku?

Tady je seznam, který si vytiskněte a vložte do šuplíku:

  • Spondea - krizové centrum s oddělením pro děti a dospívající, celostátní, online i telefonicky
  • Šance Dětem - informace, podpora, vzdělávání pro rodiče i školy
  • Klokánek - Praha, ale mají školení pro školy po celé ČR
  • Telefon důvěry pro děti a mládež - 116 111 - anonymní, bezplatný, 24/7
  • Školní psycholog - každá škola by měla mít jednoho. Pokud nemá - požádejte o jeho vytvoření.

Nečekáte na „ideální okamžik“. Krize nečeká. A vy nečekáte na „nějakého specialistu“. Vy čekáte na to, abyste byli tam, kde je dítě potřebuje - hned teď.

Čestmír Hořava

Jsem psycholog a publicista se zaměřením na psychoterapii a duševní zdraví. Vedu individuální i skupinové semináře a pravidelně publikuji články a eseje. Mojí ambicí je předávat srozumitelně praxi i vědu. Píšu s respektem k příběhům lidí a s důrazem na etiku.

Související příspěvky

Tyto příspěvky se vám mohou také líbit

Krizová linka v ČR: kdy a jak volat o pomoc při psychické tísni

Rodinná terapie pro anorexii: Maudsley přístup (FBT) v praxi - jak funguje a proč je to nejúčinnější metoda

Jak zvládat bažení: KBT techniky, které skutečně pomáhají

© 2025. Všechna práva vyhrazena.